2013. szeptember 1., vasárnap

Fagyi

Nagy öröm számomra, hogy ebédre fagyit ehetünk :)

Az alap recept nagyon egyszerű:
-- Érett banánt meghámozunk, és mondjuk háromba törve lezárható zacskóban lefagyasztjuk.
-- Fogyasztás előtt kicsivel kivesszük, és robotgépben (vagy ha valakinek van, akkor présgépben), esetleg turmixgépben krémesre keverjük. Ha nagyon fagyos, és nem akarja elkapni a gép, lehet hozzá tenni kisebb-nagyobb darab szobahőmérsékletű banánt is. Vigyázzunk a gépünkre, figyeljük a túlmelegedés, alkatrész kopás jeleit. Legjobb, ha professzionális gépet használunk, pl. ami jégkocka darálására is alkalmas, magas fordulatszámot tud, jó minőségű anyagokból készül, stb.
-- Az eredmény olyan, mint a legfinomabb krémfagyi. Nem nagyon banán ízű, nem túl édes.
-- A banános alapot gyakorlatilag bármilyen gyümölccsel vagy fűszerrel lehet variálni. Arányok, hőmérséklet és állag teljesen igény és ízlés szerint. Ha a fagyott alaphoz nem fagyott gyümölcsöt teszünk, akkor hideg, pudingos állagú édességet kapunk. Ha sok, vizesebb jellegű gyümölcsöt teszünk hozzá, akkor jégkásásabb lesz az eredmény. Sokszor abból készül fagyi, amit a gyerekek meghagytak az előző napokban, pl. banánpuding, datolyaturmix, eperszósz vagy bármilyen felszeletelt gyümölcs. Néha ezeket a maradékokat szívesebben beteszem a fagyasztóba, minthogy megegyem (normál hűtőben meg megbarnul vagy összeesik), aztán adandó alkalommal csak hozzákeverem a fagyihoz.
-- Mivel az elkészítés során a hozzávalók olvadni kezdenek, ha gombócolható verziót szeretnénk, gyorsan kell dolgoznunk. Nem is nagyon fényképeztem fagyikat, ami e bejegyzés szempontjából most nem előnyös... de a gyerekek nem nagyon hagyták...
-- Ha elkészített banánturmixot fagyasztunk vagy banán-egyéb gyümölcs keverékeket, rétegesen-színes fagylalttortákat készíthetünk. Ezt önthetjük jégkrémkészítő formába is. Ezek a változatok viszont nem olyan krémesek, mint a fagyasztva turmixolt módszerrel készültek, inkább parfé jellegű lesz az eredmény.

Nálunk készült már:
-- Epres. Turmixoltam hozzá egy kis datolyát is, hogy a plusz édes jobban kihozza az ízeket. Eperszószos is készült, ehhez epret datolyával leturmixoltam, kicsit "melegre" (a magas fordulaton felmelegszik), és ezt öntöttük a fagyira. Az eper-banán keverék nem annyira felel meg az ételtársítási szabályoknak (írok majd erről is egyszer), de néha azért el lehet térni, illetve nem is mindenki érzékeny egyformán arra, ha keveri az édes és a savas gyümölcsöket. (Mondjuk a kedvencem volt a citromfagyi, de még nem bátorkodtam citromot összekeverni banánnal... de még az is lehetséges, hogy finom, ha valaki megteszi, írja meg kommentben, milyen lett!)
-- Málnás. Magosan is finom, de egyszer több időm volt, szűrőzsákban lepréseltem a málnát, és csak a "velőt" fagyasztottam le, majd kevertem banánhoz. Nagyon krémes, nagyon málnás, nagyon finom lett.
-- Barackos. A zamatos fehér fajtával világosabb, illatos, barackízűbb és savanykásabb lett a fagyi; a sárgával édesebb, színében barackosabb. A kettőt keverve pedig... kiváló. Fagyasztott barackkal kicsit jegesebb a végeredmény, gyakran inkább barack öntetet készítettünk a banán fagyihoz.
Banán fagyi barack öntettel
Barack-banán fagyi és barack-banán ital
-- Áfonyás. Hát ez ritka csemege, inkább csak hozzákevertük a friss áfonyaszemeket a fagyihoz. De fagyasztott áfonyával el tudom képzelni turmixolva is.
-- Csokis. A banánhoz karobport kevertem, és tettem hozzá egy kis mazsolát (a csokifagyi "rumos" beütését idézi) és vaníliát is.
-- Vaníliás. Ez is nagy kedvenc, egyszerű, csak egy kis vaníliaport keverek a banánhoz, még a keverés elején, hogy minél több ideje legyen kioldódni az ízének.
-- Fahéjas. A fenti alapon működik, de igazán fahéjasat nem sikerült csinálnom, gondolom, még többet kellett volna beletenni, vagy valahogy előre kiáztatni a fahéjat.
-- És legyen egy nem banános verzió is: fagyasztott sárgadinnye és fagyasztott ananász, egy kis friss sárgadinnyével iható állagúra turmixolva. Shake-szerű lesz, meglepően finom!

Persze a fagyit nem érdemes túlzásba vinni:
-- a hideg kellemetlen lehet a gyomornyálkahártya számára, "megfázhat" tőle;
-- a jeges finomságok ellenségei a B12-t termelő baktériumoknak (és más "jó" baktériumoknak a szervezetükben), így rendszeres fogyasztásuk hiányállapothoz vezethet;
-- felboríthatja a szervezet hőháztartását (én a magam részéről még a legnagyobb melegben is képes vagyok fázni tőle, s bár néha ez jól esik, általában inkább kellemetlen)
--  a fenti miatt egy-egy étkezésnél csak kevesebb esik jól belőle, így önmagában nem elég a kalóriaigény fedezésére.
Ezért mi így fogyasztjuk:
-- nem írom fel a naptárba..., de két-három egymást követő fagyizós nap után szoktunk szünetet tartani;
-- télen nagyon ritkán vagy soha nem kerül sorra;
-- tálalunk mellé szobahőmérsékletű ételt is, öntet, gyümölcssaláta vagy hasonló formájában.

2 megjegyzés:

  1. Először is rég jártam az oldalon és az epres háttér nagyon király!!! :)
    Ez a fagyi meg isteni, jobb mint a tejes verzió, 100szor jobb!!! :) Nekem van présgépem, azzal csinálom és úgy még az állaga is fagyis lesz. Nekem személy szerint a turmixgéppel olvadt fagyi lett, lehet mert túl sokáig turmixoltam... bár az íze úgy is isteni volt állagtól függetlenül. :D

    VálaszTörlés
  2. Köszi!
    Én mindig robotgépben készítem, S pengésben, az is tökéletes fagyi állagot készít. Turmixban még nem próbáltam, csak hallottam, hogy van, aki ott csinálja. Gondolom, nehezebben kapja el, és jobban felmelegíti.

    VálaszTörlés